Április 22-26. között került sor idén iskolánkban a Fenntarthatósági témahét programjaira. A 2023/24-es tanév kiemelt témái: a levegő és élővilága, szabadidő, körforgásos gazdaság, hulladék és tudatos fogyasztás.
A környezettudatos nevelés kiemelt része a tiszta, rendezett környezet kialakítása. Ezért, ezen a héten minden osztály a megadott napon segített a tantermet kitakarítani, illetve az iskolát körülvevő utcákban összegyűjtötte az eldobott szemetet.
A Föld napján a szünetekben környezetvédő aktivisták (Paul Hilton, Sagarika Sriram, Andri Magnason) figyelemfelkeltő videóit hallgatták az iskolai rádión keresztül, és nézhették egész héten a képújságon. Délután Dr. Kádár Anett tartott előadást „Ne égesd el!” címmel, ami a hulladék feldolgozás és újrahasznosítás folyamatait és lehetőségét mutatta be.
Az összekötő folyosón kiállítást rendeztek a 6. évfolyamos diákok, akik szeptemberben Budapesten jártak a „Heros of the futhure” – A jövő hősei fenntarthatósági programon. A paravánokra képek és élménybeszámolók kerültek fel.
A Fenntarthatósági témahétre az alsó tagozaton „Kié a legszebb terem?” címmel terem szépségversenyt, a felső tagozaton ”Kié a legmenőbb szekrény?” versenyt hirdettünk.
Egyetlen Földünk van! 2024. április 26-án, pénteken első órában az 5. évfolyam Föld Napja Műsort adott elő. Az 5. a osztályból Bartkó Dominik, Gyenizse Hanna, Tapodi Alex, Sipos Imre Manuel, Nagy Violett, Vicai Alíz Virág és Mészáros Noémi, az 5. b osztályból Tóth Fanni, Ladics András, Puskás Fanni, Patyi Zalán, Horváth Anilla, Száller Hanna és Kutasi Maja vettek részt. A gyerekek verseket mondtak, bolygónkkal kapcsolatos érdekességeket, tényeket, a természetet védő hasznos tanácsokat osztottak meg iskolánk többi diákjával, közben a tanulószobások által készített alkotásokat tűztek fel a mögöttük lévő paravánokra. A műsor készítői: Kmeth Annamária és Vilmosné Lak Szilvia tanárnők.
Az ötödikesek fenntartható értéke a víz. Témához kapcsolódóan „Az ember kora – víz” című természetfilmet néztek a gyerekek, amelyből hasznos információkat szereztek a vízi élővilágot és az éltető vizet veszélyeztető emberi tevékenységekről. Megtudták, hogy fontos szerepet játszik az ökológiában, az időjárás és a klímaváltozásban, valamint az emberi egészségben és gazdasági tevékenységekben. Ezután Zseniné Mészáros Anita tanárnő vezetésével a halak testfelépítésével és anatómiáját tanulmányozták. A felboncolt halról szerzett ismereteket feladatlapon rögzítették. Az udvaron vizes játékos feladatokban vettek részt Cseriné Benkóczy Mónika tanárnő irányításával.
A hatodik évfolyam tanulói szintén természetfilmet néztek „Az ember kora – levegő” címmel, mivel ennek az évfolyam kiemelt témája a levegő volt. Ezután interaktív órán vettek részt. Sebestyén Mónika tanárnő a témával kapcsolatos játékokkal, feladatokkal hívta fel a figyelmet, mennyire fontos megőriznünk levegőnk tisztaságát. Szélforgó készítése közben hasznos tudnivalókat hallottak a megújuló energiaforrásokról, elsősorban a szélenergiáról.
A hetedikesek a tűz témaköréhez kapcsolódóan egy gyalogtúra keretében látogatást tettek a tűzoltóságon. A gyerekeknek először az irányító termet mutatták meg a készenléti munkatársak, ahová beérkeznek a segélyhívások. A látogatás idején szerencsére nem kellett vonulniuk a tűzoltóknak. Ezt követően a tűzoltóautók teljes felszereltségét megismerhették a diákok. A bátrak lecsúsztak a tűzoltórúdon. Végül a tűzoltófecskendő erős vízsugarát próbálták irányítani a gyerekek több-kevesebb sikerrel. Élményekkel tele térhettek vissza az iskolába.
A nyolcadik évfolyamosok Rekedt-Nagyné Forczek Leona igazgatónő előadásán megismerkedtek a lézer tulajdonságaival. Ismertette a fény tulajdonságát, fénytan alapjait. Felhívta a figyelmet milyen fontos az élet szempontjából a fényenergia. Némethné Virág Judit tanárnő a látás folyamatán keresztül ismertette a fény emberre gyakorolt hatását és szerepét. Megtudták mit jelent az optikai csalódás, színvakság, színtévesztés. A rajzteremben használhatták az írásvetítőt, amivel színfestéssel, és árnyjátékkal szórakoztatták egymást Frankné Galló Tünde tanárnő vezetésével.
A napenergia az egyik legfontosabb megújuló energiaforrás, amely egyre inkább előtérbe kerül a klímaváltozás és az energiatermelési költségek miatt. Az időjárás-függősége ellenére a napenergia rendkívül hatékony és tiszta. Csökkenthető a fosszilis energiahordozók használata és a szén-dioxid-kibocsátás. Az egyre fejlődő technológia és az elérhetőség révén a napenergia egyre szélesebb körben használható. Az elméleti tudás után a tanulók olyan helyre mentek, ahol még sosem jártak, a tetőre. Rigó Miklós segítségével megnézték a telepített napelemeket. A beszámolóból meg tudták mennyi energiát termelnek az iskolai napelemek.